Om plastikoperationer

Fick kommentarer om det inlägget där jag skrev om plastikoperationer och känner att jag vill klargöra lite.

Jag har alltid haft massa komplex för min kropp, har aldrig varit den smala killen har alltid varit den där tjocka killen.
Har alltid vantrivts med att gå barbröstad och tog väldigt lång tid innan jag kunde ens klippa gräsmattan hemma hos mamma utan tröja.
Har alltid mått dåligt över hur jag ser ut.
En sommar badade jag allt som ofta med t-shirt för att jag inte skulle behöva visa min mage, undanflykten då var att jag inte skulle bli bränd.

Min mage och min kropp har mycket varit en grej som dragit mig tillbaka.
Kanske låter weird att säga så?
Vet att man inte ska sätta så mycket av sig i utseendet men om man alltid kännt att ens kropp inte är den kropp man borde ha?
Kan likna det vid transpersoner som föddes till fel kön, likaså föddes jag till fel kropp.
Är nöjd med att vara kille, ÄLSKAR att vara kille/man men kroppen var ändå fel.
Kroppen var inte min, kroppen var inte den jag ville ha.
Kroppen blev "mobbad" och då också jag.

Min självkänsla sitter inte i kroppen, självkänsla står för att man vet sitt eget värde som person.
Men självförtroendet är en helt annan sak.

Självförtroende kan man säga är det som man visar utåt på ett sätt. Svårt att beskriva det nu och jag orkar faktiskt inte gå in i detalj vad det är för skillnad.

Så när jag säger att jag vill gå ner i vikt, plastikoperera mig så är det för mitt självförtroende inte för min självkänsla.
Jag vill att min kropp ska bli min, att jag ska bli bekväm i mig.

Jag vet aldrig om jag kommer göra en plastikoperation men om jag väljer att någon gång göra det är det inte för att andra ska må bra, utan det är för att jag ska må bra. Att jag ska gilla mitt utseende.

Låter kanske som jag är världens ytligaste nu?
Men låt det vara så.

Jag beundrar de människor som är bekväma i sina kroppar det är uppfriskande att se, men det är såhär som jag tycker.

Det är min kropp, mitt liv, mitt självförtroende och även min självkänsla.

Kommentarer
Postat av: Lisa

Förstår vad du menar:) Man behöver inte må dåligt bara för att man inte är nöjd med ens utseende. Jag mår bra över mycket och trivs superb med mitt liv, men vill ändra saker på mig ändå!



Det viktigaste är ju att man själv är nöjd! Men sen finns det ju de som tar det till sin spets och ändrar allt med sig.. de tycker jag bara synd om! när det blir som en drog..



JAG tycker självklart inte att du behöver operera dig nånstans! Det är inget fel på dig nånstans och JAG tycker faktiskt att din näsa är supersöt=)

Postat av: saran

att det är skillnad på självkänsla och självförtroende tror jag det flesta vet.



och att jämför att födas med "fel" kön är en lite väl drastisk jämförelse. för sin kropp, när det gäller annat än just kön, den vill de flesta ändra på i perioder.

2009-02-10 @ 14:31:23
URL: http://saratrorhonvet.blogg.se/
Postat av: Kristian

Lisa:

Tack så rar du e och det kommer nog inte va några större förändringar på mig.



Saran:

Men om man känner att ens kropp aldrig har varit ens egen är det inte lite samma sak?

2009-02-10 @ 14:38:56
URL: http://mrkristian.blogg.se/
Postat av: Anonym

Man måste följa sitt hjärta och göra det som känns bäste för en själv. Det kan bara du göra för dig! Kom ihåg att man måste få vara egoistisk när det gäller en själv och faktiskt få vara först i den kön! (Även om andra säger mot, det är ju ens eget liv) :)



Det kommer gå jättebra för dig, superkul att följa dig i vardagen. Keep on fighting!

2009-02-11 @ 18:47:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback